02 Mac 2012

spaghetti again....

As salam. western time. ahakss.. western ajer yer. nasib ler tekak aku ni jenis leh accept semua jenis makan. ni permintaan adik aku ler sebab ari tu aku ader beli shitake mushroom yang fresh. memang best kalau buat sup atau pun spaghetti cengini. meh ler jamu mata. aku nak jamu spaghetti dah abis pulak. hehehe

hah ni tuk makan punya. gamabr yang atas tu tuk tgkp gambar ajer. hahahaha. nak resepi ker. meh aku bagi kat sini yer


bahan-bahan

spaghetti - rebus untill al dente( firm to bite).rebus letak minyak sket.

bahan kuah:

1 batang carrot/ 1/2 btg pun boleh- potong dadu
2 nos bawang besar-potong dadu
5-6 ulas bawang putih -potong dadu
1 atau 1/2 btg celery- potong dadu
cendawan (apa-apa jenis pun boleh tapi paling best button atau shitake ler)- potong dadu
isi ayam- potong kecik2.setengah orng suka guna yang hancur tapi aku tak suka. leh ganti ngan dagng atau pun seafood
1 atau dua sudu kecil black pepper crush (aku suka tumbuk sendiri tapi jangan sampai hancur sgt)
1 sudu kecil atau lebih sket mix herbs ataupun ada dah jual siap jenis herbs lain. terpulang nak letak aper. (rosemary ker, tarragon ker ikut tekak memasing ler kan)
1 atau 2 biji tomato-potong dadu jugak
1 botol sos spaghetti kimball
1 tin kecil tomato puree
minyak atau mentega tuk tumis.

cara buat:
1. tumis dulu bawang n black pepper bagi naik bau pastu masukkan ayam.kemudian masukkan herbs tadi. bagi matikan air ayam tu dulu sebelum masukkan carrot dan bahan yang dipotong dadu tadi.
2. masukkan tomato puree. biarkan seketika kemudian masukkan sos spaghetti tadi.kalau terlalu pekat leh masukkan air.
3. seasoning. seasoning leh letak 1 kiub ayam kalau suka, garam jangan lupa lak yer.pastu siap dah.

hah senang jer kan.dulu ada member mintak resepi. dia guna daging cincang. pastu dia bising2 kat aku kata suami dia cakap bau daging n air daging tu rasa kuat sangat n bagi rasa tak sedap. hah tu ler time aku bagi arahan tak nak dengar betul2. org bagi masak betul2 air daging tu baru masuk bahan lain. matikan dulu air daging tu. selama aku dok buat kan takder pun complain pasal tu time dia buat jadi gitu. tu ler memasak ni kena sabar.ada benda leh main campak jer. ada benda kena ikut tip betul.silap masak nak salahkan resepi aku pulak. ish2 tak patut betul.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HASIL TANAMAN ANGGUR KALI KE EMPAT DAN SOKSEK SOK SEK

 Assalamualaikum. lama menyepi kan. dah bersawang dah. tulis blog ni sekadar suka2 je. jadi dah bersawang tak post n tak buka langsung😆. pa...