18 Disember 2019

Aktiviti anak...izzat

Assalamualaikum.hari tu teman kata nk share apa lagi aktiviti yg teman buat dengan my little caliph izzat.dlu izzat ni si kakaknya duduk dgn arwah atoknya n adik ipar ku kat kg.my mil waktu tu mintak kakaknya duduk sana sb dia pikir susah aku nak hndle sorang2 ank sb aku n suami pjj. Mmg org kata tiap yg jadi ada hikmah. izzat mmg kerap sakit. Agak teruk sampai pernah warded.dugaan every hujung tahun ja macam2 skitnya. Kalau la waktu tu nayli pun duduk dgn teman mmg jenuh juga teman nak urus. Allah lebih mengetahui waktu tu apa yg kita perlu and terbaik.

Ok berbalik ke izzat, bila dia 4 tahun still ada masalah utk ckp atau mintak something yg ada hnya bahasa jepunnya yg aku kadang x faham.bila si kakak dah umur 5 tahun aku amik duduk dgn aku n alhamdulillah sedikit sebanyak nayli juga membantu dalam perkembngan adiknya. Adik mula berinteraksi, ada sket2 word.belajar bergaul.

Mmg agak susah hati waktu tu.tapi kami cuba juga bercakap selalu dgn izzat.bagi arahan, buat simple thing. Dlm masa umur 4 tahun aku ajar dia utk pegi toilet,kencing kat toilet. Potty train aku start sabtu ahad sb time lain aku keja....walauoun kdg dia buat tak tau masa aku cakap tapi sebenarnya dia bagi perhatian dlm cara dia.ini yg sangat aku x sangka.aku pesan,adik, kalau nak kencing buka seluar masuk toilet yer kencing.jgn lupa basuh....

Nak jadi crita,..mmg dia buat sb wktu tu aku dgr pintu toilet terbuka.cara adik n kakak buka pintu toilet x sama.so aku hendap jenguk dia duduk kencing n amik air basuh kencing dia. Waktu tu mmg rasa nak melelh air mata. Means kita rasa dia x pay attn masa kita cakap tapi sebenarnya dia tahu apa yg kita  ckp. Lepas dia settle so aku pun tunjukkan diri n puji dia sambil tepuk tangan n si kakak pun join sekali.sengih2 dia dan percaya tak dua hari ja aku train dia n lepas tu xda pampers.cuma masa train tu sekali ke dua kali gtu terlepas. Lepas tu mlm pun x pakai pampers dah.sblm tdo bw dlu pi toilet.

Sebenarnya kita rasa bnda kecil kita buat x bagi makna kat anak tapi sebenarnya bnda kecik tu la bagi impak besar kat anak.

Ni salah satu aktiviti kami.main warna, warnakan huruf tu n tekap dekat kertas lukisan.so smbil2 tu mulut izzat akan sebut a stand for, ayam ke, apple ker.atau dia akan nyanyi tapi kita kena join sekali sebuat n menyanyi dgn dia.jadikan diri kita bdk2 juga..at the sme time tanya dia jenis warna juga.

Lukis n hias n tampal kat dinding.tu pun aktiviti kami juga.
Bw jalan2 tgk alam.mcm rmh mertua aku ada swah padi so petang atau pagi kitaorg akan bw dia naik mtr atau jalan2 sambil tunjuk apa ada kat sekeliling dia.biar la dai sentuh tanah pkok batu....
Ok....setakat ni,nnti aku share lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HASIL TANAMAN ANGGUR KALI KE EMPAT DAN SOKSEK SOK SEK

 Assalamualaikum. lama menyepi kan. dah bersawang dah. tulis blog ni sekadar suka2 je. jadi dah bersawang tak post n tak buka langsung😆. pa...