17 Disember 2019

Jom memasak...tomyam..

Assalamualaikum....jom masak...haha..so apa kaitan dgn tajuk tu. Gini, sebenarnya masak tu mudah jer.main campak2 kadang jadi je.sedap x sedap kdg bukan isu pun.rajin dengan tak rajin jer sebenarnya.  X sedap blh adjust. Ank dara sekarang kena pandai masak, kena rajin mengemas rumah jgn hanya tahu nak melawa ajer. Kat luar ala2 model sekali rumah bersepah.makn x basuh, baju x basuh.satu rumah bau masam...jgn gtu dik non. Rajin2 la sket. Jgn jadi pemalas. Rumah bersih,hati pun bersih inshaallah kesihatan pun akan baik ajer.   Jom ari ni kita nak share masak tomyam.puas juga aku mengoogle nak dpt tomyam yg kena kak tekak aku ni.selalu masak tomyam biasa2ja tapi kali ni aku nk yg ada kick sket. Jom kita tgk apa bhn...aku suka campak2 ja so takde sukat menyukat.agak2 jela kome.aku plak mmg suka try n error.kalau sedap bonus, kurang sedap blh try buat n adjust lagi.

 
tomyam seafood.....walllah.jom tgk bahan2 tomyam seafood teman: 
 Bhn lauk: 
Udang, lala, sepotong ikan siakap -korang boleh letak je apa bahan yang korang suka.aku sb itu je ada kat umah😂
Bhn lain .:
 Sebatang serai ketuk
Halia sket- ketuk
Bawang besor-ptg le empat atau 6
Lengkuas-ketuk
Daun limau purut, daun ketumbar
Pes asam jawa setengah sudu kecik
Paste tomyam 3 sudu besar
Air dalam 2-3 cwn
Tomato belah 4
Carrot
Dan sayur yang korang nak letak

Cara: 
1. Didihkan air letak bahan ketuk tadi n daun purut sket.daun tu separuh blh letak masak letak sayur nanti
2. Dah mendidih masukkan pes tomyam n pes asam jawa.bior didih.
3. Masukkan ikan n sayur.biar sekejap dlm 5 minit.masuk udang n lala.bior didih kejp tutup api. Jangan lupa letak garam ye.cukup rasa sket Lepas tu kome tabur la daun ketumbar.kalau x cukup masam bagi sapa suka masam boleh le perah limau nipis.

Ada setengah yg suka lagi.pekat depa akan blend tomato masuk tapi bagi aku yg ni dah ok. Tapi tengok juga jenis paste korang guna.kalau nak pedas boleh tambah cili padi ketuk.aku punya paste dah mmg pedas. Selamat mencuba.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HASIL TANAMAN ANGGUR KALI KE EMPAT DAN SOKSEK SOK SEK

 Assalamualaikum. lama menyepi kan. dah bersawang dah. tulis blog ni sekadar suka2 je. jadi dah bersawang tak post n tak buka langsung😆. pa...