18 Disember 2019

Kari ikan siakap dgn daun kemangi...

Asaalamualaikum...alohaaa...hari ni nak share satu lagi resepi yang aku suka. Resepi guna daun kemangi...blh juga ganti dgn daun mamam..aku sebut daun kemangi n maman ni tah ada org kenal ke idak.hahahha...daun kemangi selalu kita buat ulam.rasa dia wangi herba n pedas2 skwt.jgn tersalah org suka confius daun kemangi n daun selasih sb lebih kurang sama. Daun mamam selalu org akan buat jeruk.
Arwah mak aku suka masak emak ikan letak daun kemangi.bau dia sangat sedap n wangiiiii. Jom layan resepi aku. Kari ikn tanpa santan...

Bahan :
2 ketul isi ikan siakap-aku masak makn sorang je sb tu dua ketul😂 rendam dalam air asam jawa 1 1/2cwn.letak garam sket
1 labu bwg besar.- blh lebihkan utk bagi pekat kuah sb x guna santan
3 ulas bwg merah n bwg putih-slice/racik halus
2-3 sdu besar serbuk kari
Daun kari.
Bendi, tomato blh 4, daun kemangi
Cara:
1. Blend bwg besar n serbuk kari.
2. Letak myk tumis bawang merah, daun kari n bwg putih.sapa suka letak kulit kayu manis, bnga lawang bagai blh letak tapi aku x suka so tak letak
3.dah naik bau, masukkan serbuk kari.masak hingga pecah myk.
4. Dah pecah myk masukkan ikan bersama air asam jawa tadi.bagi.mendidih sekejap then masukkan sayur2 nya.perasakan.addjust rasa.dah masak semua ok tutup api.
Aku x guna santan tapi kari pekat sb kita blend bawang besar.manis ikan n bawang bergabung jadi sedap.

Simple kan masak ni.sapa pun blh masak.xda alasan wehhh. Jom tgk gmbar kari aku.

Selamat mencuba...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HASIL TANAMAN ANGGUR KALI KE EMPAT DAN SOKSEK SOK SEK

 Assalamualaikum. lama menyepi kan. dah bersawang dah. tulis blog ni sekadar suka2 je. jadi dah bersawang tak post n tak buka langsung😆. pa...