nuff

19 Ogos 2011

kerabu daun selom dan ulam raja

hai guys..hah hari ni nak kongsi ngan korang cara buat kerabu daun selom dan ulam raja. kalau mat salleh diorg panggil salad. ni salad orang melayu ler kiranya. sebenarnya boleh dicampur dengan macam2 lagi ulam lain seperti kacang botol,kacang panjang, bunga kantan, pegaga dan daun kaduk. tapi kat umah aku ader bahan ni jer. hehehe


sambal kelapa

ulam yang telah dipotong

hah ni yang dah siap.

okey bahan-bahanya seperti dibawah:

ulam:
ulam raja
daun selom
1/2 biji bawang besar diracik

untuk buat sambal kelapa:
2 biji cili besar
3 biji cili padi
1/2 biji bawang besar- diracik halus
2- 3 sudu besar kelapa parut
sedikit belacan
garam
air asam jawa dan limau nipis

cara buat:
1. tumbuk cili, belacan dan sedikit garam. macam buat sambal belacan tu kemudian masukkan bawang dan tumbuk lagi.
2. kemudian masukkan kelapa parut. tumbuk sekejap jer bagi semua sebati dan masukkan dalam bekas.

cara buat kerabu:
1. perahkan air limau dan masukkan sedikit air asam jawa. kacau bagi sebati. kemudian masukkan bahan untuk ulam. gaul sebati dan hidang.

(boleh ditambah serai dan kerisik sekiranya mahu)

hah leh jugak buat salad cam gni. dihidangkan bersama udang goreng. yummy...kan salad melayu campur ni. hehe.selamat mencuba


Tiada ulasan:

Catat Ulasan