10 Ogos 2011

uikhh..sedapnya manggis...



Manggis ataupun nama sainstifiknya Garcinia mangostana, merupakan ‘ratu segala buah’. Sebut maggis ni memang dah lama sangat aku tak makan sebenarnya. Tapi baru ni dapat jugak aku makan. Thanks to my fren, shira. Dia bagitau ibu aku nak makan manggis, hah siap ibu tolong simpankan lagi. Memang best n manis. Terlepas sudah kepingin ku.hahaha..

Hah ni khasiat buah manggis yang nak dikongsi bersama. Buah manggis kaya dengan 40 dan lebih bahan Xanthones [1] yang merupakan sejenis super-antioksida. Buah ini dikatakan boleh membantu memulihkan sistem imunisasi badan.

Kulit buah manggis telah digunakan secara meluas di India sebagai ubat cirit-birit. Kulit buah manggis sekitar suku inci tebal dan mengandungi cecair amat pengering (astringent), yang mana, pada musim hujan, menghasilkan cecair melekit kekuningan, yang merupakan sejenis (gamboge). Orang orang Cina menggunakan kulit pokok sebagai sumber pewarna hitam, dan turut juga digunakan bagi mengubat cirit-birit.

Selain itu, manggis juga mempunyai Cathechins, Polyphenols dan Polisakanida yang berkesan untuk menjadi ejen-antioksida semulajadi dan juga bahan anti-bakteria dan anti-kulat.

Vitamin C, Zat Besi, Niasin, Kalsium, Protein, Serat Fiber, Vitamin B1 & B2 dan lain lain mudah diperolehi secara semulajadi dari pemakanan Manggis.

Uikh bnyk sungguh khasiat manggis kan….so apa lagi. jom le makan maggis tapi jangan terover makan sudah. kadang yang ada khasiat boleh jadi mudarat. renung-renungkan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

HASIL TANAMAN ANGGUR KALI KE EMPAT DAN SOKSEK SOK SEK

 Assalamualaikum. lama menyepi kan. dah bersawang dah. tulis blog ni sekadar suka2 je. jadi dah bersawang tak post n tak buka langsung😆. pa...